Notodden «nye» jernbanestasjon

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er jo et lite paradoks at det vi lokalt bare kaller «jernbanen», har det offisielle navnet «Notodden nye Jernbanestasjon», når vi vet at stasjonen ble bygget allerede i 1917. Den er derfor alt annet en ny, selv om den i dag fremstår i nyoppusset drakt, tilbake til sin opprinnelige form og farge fra den gangen den virkelig var ny. Og nettopp derfor har vår flotte gamle stasjon «jernbanen» nå igjen kommet frem i lyset.

Det er ikke så mange år siden at man klekket ut ideen om å legge om sporet fra «Notodden nye» og inn til det vi i dag kaller «kollektivterminalen». Ideen var at busser og tog kunne ha felles stasjon på det som etterhvert har fremstått som byens nyeste kollektivterminal. Det var den gang «Bratsbergbanen» ble kjørt med diesel lok. Nå er banen med daglige ruter til Skien rustet opp med nyere togsett og disse går på strøm, og enn så lenge så er det ikke linjestrøm lenger enn inn til Notodden «Nye» Jernbanestasjonen. Så nå er igjen trafikken tilbake der den har vært i mesteparten av Notoddens nyere historie.

Med dette har også diskusjonene om hva som bør være Notoddens fremtidige jernbanestasjon blusset opp på ny. Noe viktig har i alle fall endret seg siden forrige gang denne diskusjonen var oppe. «Notodden nye Jernbanestasjon» har kommet med på UNESCOs Verdensarvliste. Det er i seg selv et betydelig argument i saken og et argument det er praktisk umulig å omgå.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ser vi på by-kartet så ser vi at om vi trekker aksene fra «Jernbanen» til torvet, så er det ca 550 meter via Birkelandsgata (populært kalt stasjonsbakken). Fra torvet til kollektivterminalen er det 450 meter via Storgata, og fra kollektivterminalen til «jernbanen» så er avstanden 750 meter langs Sam Eydesgate, eller E134 som vi kjenner den som i dag. Ingen av disse strekningene er særlig lenger enn hva man f.eks opplever mellom «fly-gatene» på en passe stor flyplass. Om man skal se kritisk på dette, så er det vel i dag strengt tatt ikke gangbart langs E134 på denne strekningen. Da må man i så fall velge traseen via sjøsiden av Hydroparken. Da er avstanden litt lengre, 1.3 km, men da fremstår turen i rolig og vakre omgivelser og vil ikke ta deg særlig mer enn rundt 15 minutter å gå.

Når vi i dag ser det praktbygget som ligger på stasjonsområdet, så er det intet mindre enn fantastisk. Dette fremstår nå som et av byens fineste byggningsobjekter, og det fra en tid som oser av historie. Da jeg var innom i dag for å ta noen bilder til denne artikkelen så stod toget klart, en konduktør stod på perrongen og små-snakket med folk, en stasjonsansatt kom ut av den åpne døra fra «ansattsiden» på stasjonen, smiler og hilser… jeg er rett tilbake på 70 tallet da vi skulle ut å reise… Det er rett og slett en fantastisk følelse som når inn til det innerste i meg. Dette må vi ta vare på!
vektaNår vi da også kan tilføye at skinnegangen ikke stopper her, den går videre, helt til Tinnoset Stasjon. Der ligger Storegutt og venter. Mel neste! Vi er altså midt i verdensarven. Ja, da er det soleklart at diskusjonen om hvor Notoddens transportknutepunkt bør være i fremtiden, på ny er en aktuell diskusjon. Jeg tenker at i stede for en dyr elektrifisering av de siste 750 meterne, så kan vi gjøre om dagens spor til en gang og sykkelsti som knytter «Jernbanen» sammen med nye nedre bydel på en enkel måte. Bok & Blues, skoler og annet ligger der i rett lende. Så la oss heller se på en infrastruktur der vi organiserer effektive løsninger for å knytte Sentrum og nedre bydel sammen med et nytt helhetlig transportknutepunkt på «Jernbanen» – Notoddens «nye» stasjon. Om man vil kan både buss, tog og taxi få et felles knutepunkt her.

Det eneste som ikke vil bli ved det gamle er mine muligheter til å få en designet togbillett i tykk papp ut av «person-vekta» med teksten: Din vekt er 26kg… Noe vil aldri bli det samme!

Jeg tror ikke man trenger å være rakettforsker for å se at dette er en av de sakene som vil komme opp i Notodden i nær fremtid. Notoddens nye kommunestyre vil måtte ta politisk stilling til spørsmålet, og vi som samfunnsborgere har også lov til å vise engasjement i en sak som denne. Noen har så vidt ryktene sier allerede gjort det. Det ligger underskriftslister rundt i butikker og bensinstasjoner over hele byen. Bruk dem om du bryr deg!

 

Her er en kartoversikt over de aktuelle avstandene for bruk til egenvurdering: (kilde: google maps)

kart_1

kart_2

kart_3kart_4